Wednesday 27 February 2019

RESIPI SARDIN BERLADO MINANG

Assalamualaikum dan selamat petang..

Petang-petang begini bagi para wanita mesti sibuk memikirkan nak masak apa untuk makan malam. Mari saya cadangkan satu menu yang sedap dan ringkas sahaja. Tetapi menu ini agak berlaunan dari cara masakan sardin biasa bagi orang Malaysia. Biasanya kita hanya menggunakan bawang dan cili sahaja untuk menumis kuah sardin sebagai penambah rasa, tetapi masakan sardin berlado ini saya tambah kentang sebagai penyeri hidangan. Mari kita lihat bahan-bahannya:

BAHAN-BAHANNYA:

1 tin besar sardin (diasingkan dari kuahnya, dibuang sisiknya menggunakan jari dan digoreng sehingga garing)
4 biji kentang (dibelah 4/6 dan digoreng dengan meletakkan sedikit garam dan kunyit)
8-10 biji cili merah
20 biji cili padi
1 ulas bawang besar
5 ulas bawang putih
Asam keping

CARA-CARA MEMASAKKNYA:

1. Kisar cili merah, cili padi, bawang besar dan bawang putih dengan menggunakan minyak masak. bertujuan untuk memecahkan biji cili yang dikisar. Jangan letakkan air walau sedikit. Kisar perlahan-lahan, jangan terlalu halus.

2. Panaskan kuali dan tumiskan bahan kisar sehingga garing. Perasakan dengan garam dan asam keping. Masukkan kuah sardin dalam tin.

3. Setelah masak tutup api dan masukkan sardin bersama kentang yang telah digoreng ke dalam kuali.    Balik-balikkan perlahan-lahan dan siap untuk dimakan. Boleh dimakan bersama nasi panas atau roti gardenia. Nyum2!

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2019 Reserved to Mama Adam Iman Design By Cik Nurfarah