Friday 1 March 2019

PETUA HILANGKAN KENCING MANIS

Assalamualaikum..

Saya lahir dalam keluarga yang bebas dari penyakit kencing manis, setakat hari ini la ye.. Setakat ini hanya mendengar cerita kawan-kawan dan kenalan berkaitan penyakit ini selain bacaan di media sosial. Jadi saya tiada pengalaman langsung dengan pesakit kencing manis. Walau bagaimanapun, penyakit ini pada saya sangat serius jika tidak dirawat dari peringkat awal. Dari luka biasa, pesakit kencing manis yang tidak dirawat boleh merebak sehinggakan ada yang memotong anggota badan yang terkena jangkitan. Takut dan sedihnya melihat keadaan itu, namun kita hanya mampu berdoa moga dijauhkan dari penyakit itu. Selebihnya kita haruslah berusaha menjaga kesihatan melalui pemakanan yang sihat sebagai langkah pencegahan awal.

Topik kali ini lahir dari perbualan pagi dengan rakan-rakan sepejabat. Saya kongsikan di sini petua-petua traditional yang saya kira tidak akan memudaratkan jika diamalkan. Tak salah untuk kita berusaha mencari penawar setiap penyakit, samada cara moden atau traditional, yang penting kita tidak berhenti berikhtiar. Mana tahu salah satu dari petua di bawah ini bakal merubah masa depan anda?

Petua Hilangkan Kencing Manis 1:
Minum air garam kasar + limau nipis
- Garam kasar dilarutkan dalam air panas atau suam, perahkan limau nipis dan minum. Minum setiap pagi dan malam, insyaallah bacaan gula anda akan turun dengan cepat

Petua Hilangkan Kencing Manis 2:
Kisar daun belalai gajah (sila google ya jika tidak tahu) + epal hijau
- Daun belalai gajah dicuci dan dikisar bersama epal hijau, tapis airnya. Disyorkan minum sekali atau 2 kali sehari.

Petua Hilangkan Kencing Manis 3:
Kisar batang daun sup (celery) + daun belalai gajah
- Daun belalai gajah dicuci dan dikisar bersama batang daun sup, tapis airnya. Disyorkan minum sekali atau 2 kali sehari.

Sekian perkongsian, jika ada penambah baikan saya akan update semula di masa akan datang. Segala yang buruk adalah dari kelemahan saya sebagai manusia biasa, manakala semua kebaikan adalah dari Tuhan Pencipta sekalian alam.

No comments:

Post a Comment

 
Copyright 2019 Reserved to Mama Adam Iman Design By Cik Nurfarah